Geležis

Geležis yra cheminis elementas, kurio simbolis Fe (iš lotynų kalbos: ferrum), atominis skaičius 26. Tai metalas, priklausantis pirmajai pereinamajai serijai ir 8 periodinės lentelės grupei. Pagal masę tai labiausiai paplitęs elementas Žemėje, sudarantis didžiąją dalį Žemės išorinio ir vidinio branduolio. Tai ketvirtas pagal paplitimą elementas Žemės plutoje.

Geležis yra metalas, pasižymintis tam tikromis apibrėžtomis savybėmis:

-Tai cheminis elementas, kurio simbolis yra Fe, o atominis skaičius – 26.

-Tai metalas, priklausantis periodinės elementų lentelės pirmajai pereinamajai serijai ir 8 grupei.

-Tai pagal masę labiausiai paplitęs elementas Žemėje, sudarantis didžiąją dalį Žemės išorinio ir vidinio branduolio.

-Tai ketvirtas pagal paplitimą Žemės plutoje esantis elementas.

-Jos tankis yra 7.874 g/cm^3, todėl yra sunkiausias periodinės lentelės elementas.

-Geležies lydymosi temperatūra yra 1538 °C, o virimo temperatūra – 2862 °C.

-Geležis yra paramagnetinė, t. y. ją traukia magnetiniai laukai, ir ją galima įmagnetinti, kad susidarytų nuolatinis magnetas.

-Chemiškai reaktyvus, todėl rūdija, kai jame yra deguonies ir drėgmės.

Kaip padidinti geležies kiekį organizme?

Yra keletas dalykų, kuriuos galite daryti, kad padidintumėte geležies kiekį savo organizme:

1. Valgykite geležies turtingą maistą: raudona mėsa, tamsūs lapiniai žalumynai, pupelės, riešutai ir spirituoti maisto produktai yra geri geležies šaltiniai.

2. Vartokite geležies papildų: Jei su maistu negaunate pakankamai geležies, gali prireikti vartoti geležies papildų.

3. Gauti kraujo perpylimą: Jei jums labai trūksta geležies, gali prireikti kraujo perpylimo.

4. Išvengti kraujo netekimo: Jei netenkate kraujo, reikia jį pakeisti. Stiprus menstruacinis kraujavimas, kraujavimas iš virškinamojo trakto ir kraujo netekimas dėl sužalojimų gali sukelti geležies trūkumą.

5. Gydykite pagrindines ligas: Jei geležies trūksta dėl pagrindinės ligos, jos gydymas padės pagerinti geležies kiekį.

Kas yra geras geležies šaltinis?

Geležis maiste randama dviejų formų – heminės ir neheminės geležies. Heminė geležis, kuri sudaro 40 proc. mėsoje, paukštienoje ir žuvyje esančios geležies, yra gerai įsisavinama. Neheminė geležis, 60 proc. geležies, esančios gyvūnų audiniuose, ir visa geležis, esanti augaluose (vaisiuose, daržovėse, grūduose, riešutuose), yra blogiau pasisavinama. Kadangi neheminės geležies pasisavinimas skiriasi, svarbu kasdien į savo mitybą įtraukti geležies turtingų maisto produktų ir kiekvieno valgymo metu valgyti geležies pasisavinimą skatinančių produktų. Rekomenduojamas geležies kiekis vegetarams (įskaitant veganus) gali būti net 1.8 kartus daugiau nei nevegetarams. Kai kas gali tikėtis, kad, kadangi veganų maiste yra ne taip gerai pasisavinamos geležies formos, veganai gali būti linkę susirgti geležies stokos anemija. Tačiau veganų apklausos parodė, kad geležies stokos anemija tarp vegetarų nėra dažnesnė nei tarp visų gyventojų, nors veganai paprastai turi mažiau geležies atsargų.

Yra daug gerų geležies šaltinių, tačiau kai kurie jų išsiskiria tuo, kad turi ypač daug šio būtino mineralo. Gyvūniniai geležies šaltiniai, pavyzdžiui, mėsa, paukštiena ir žuvis, paprastai yra geriausi geležies šaltiniai, nes juose yra heminės geležies, kuri lengviau pasisavinama nei neheminė geležis. Vegetarams geri nekeminės geležies šaltiniai yra pupelės, lęšiai, tofu, špinatai, šveicariški mangoldai,

Kokiame maisto produkte yra daug geležies?

Yra daug maisto produktų, kuriuose gausu geležies, įskaitant raudoną mėsą, paukštieną, žuvį, pupeles, lęšius, špinatus ir geležimi praturtintus maisto produktus.

Kokie gėrimai turi daug geležies?

Yra nemažai gėrimų, kuriuose gausu geležies, pvz:

-Raudona mėsa

-Organų mėsa

-Jūros gėrybės

-Pupelės

-Lęšiai

-Špinatai

-Tofu

-Pomidorai

-Bulvės

-Razinos

-Praturtinti grūdai

-Geležies praturtintos sultys

-Sojų pienas

Parašykite komentarą